https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/issue/feedMatematika–Fyzika–Informatika2024-02-29T22:01:55+00:00Jaroslav Švrčekjaroslav.svrcek@upol.czOpen Journal Systems<p>Časopis Matematika–fyzika–informatika vychází od roku 1991 a je přímým pokračovatelem časopisu Matematika a fyzika ve škole (<a href="https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/about" target="_blank" rel="noopener">více o historii časopisu</a>). Časopis se zabývá problémy výuky na základních a středních školách a uveřejňuje příspěvky v českém a slovenském jazyce. Časopis je alternativním členským časopisem pedagogických sekcí <a href="https://www.jcmf.cz" target="_blank" rel="noopener">Jednoty českých matematiků a fyziků</a>. </p> <p>Příspěvky jsou recenzovány. Od roku 2015 je časopis opět uveden na „Seznamu recenzovaných periodik vydávaných v ČR“, který vydává <a href="http://www.vyzkum.cz" target="_blank" rel="noopener">Rada pro výzkum, vývoj a inovace ČR</a>.</p> <p>Do roku 2012 vyšlo 21 ročníků časopisu v standardní papírové podobě. Od 22. ročníku MFI vychází jako internetový časopis, který je volně dostupný všem zájemcům. Od roku 2013 vycházelo pět čísel časopisu ročně, každé o rozsahu 80 tiskových stran. Od roku 2019 časopis vychází jako čtvrtletník, tj. čtyři čísla časopisu ročně, každé o rozsahu 80 tiskových stran.</p> <p><a href="https://www.mfi.upol.cz/old/">Výběr obsahu čísel</a> z ročníků 1–21, kdy časopis v letech 1991–2012 vycházel pouze v tištěné podobě.</p> <p><strong>Pokyny pro autory</strong></p> <p><strong>Příspěvky zasílejte prosím emailem</strong> na adresu redakce (<a href="mailto:mfi@upol.cz">mfi@upol.cz</a>). Podrobnější pokyny a informace k úpravě textu najdete na <a href="https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/about/submissions#authorGuidelines">samostatné stránce</a>.</p> <p><strong>Recenze textů</strong></p> <p><a href="https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/about/editorialTeam">Redakční rada</a> je složena z odborníků z vysokých škol vzdělávajících učitele zastupujících jednotlivé obory zaměření časopisu. Redaktoři sekcí potvrdí přijetí příspěvku a zašlou jej na recenze, o jejichž výsledku budou autoři informováni. Původní odborné a vědecké články jsou recenzovány dvěma nezávislými odborníky z daného oboru z hlediska původnosti, originálnosti a přínosu pro odbornou veřejnost. Ostatní typy textů jsou recenzovány jedním recenzentem. Ke stažení je <a href="http://mfi.upol.cz/files/formular_recenze_mfi.docx">formulář</a> pro recenzenty.</p>https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/795Bonaventura Cavalieri : Geometrie vyložená novým způsobem za pomocí nedělitelných spojitého2024-02-29T21:41:29+00:00Josef Molnárjosef.molnar@upol.cz2024-02-29T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/788Didaktická struktura geometrie2024-02-29T21:21:47+00:00František Kuřinakurinovi@gmail.comJana Cachovájana.cachova@uhk.cz<p>První část příspěvku se zabývá pojmem didaktická struktura geometrie.Druhou část tvoří deset řešených úloh.</p>2024-02-29T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/789O konvexních pětiúhelnících2024-02-29T21:25:27+00:00Marie ChodorováMarie.Chodorova@upol.czJaroslav Švrčekjaroslav.svrcek@upol.cz<p>Tento článek se zabývá některými vybranými vlastnostmi konvexních pětiúhelníků na základě řešení problémů. Jsou zde zkoumány některé zajímavé vlastnosti délek jejich stran, velikosti vnitřních úhlů a obsahů.</p>2024-02-29T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/790Zajímavé matematické úlohy2024-02-29T21:27:28+00:00Editor MFIlrichterek@gmail.com<p>Pokračujeme v uveřejňování dalších nových úloh tradiční rubriky.</p>2024-02-29T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/793O programovacím jazyku PROLOG2024-02-29T21:36:17+00:00Miroslav Kolaříkmiroslav.kolarik@upol.cz<p>PROLOG je interpretační (neprocedurální) jazyk. Patří mezi deklarativní programovací jazyky – potlačuje imperativní 1) složku. PROLOG je využíván především v oboru umělé inteligence a v počítačové lingvistice (obzvláště pro zpracování přirozeného jazyka, pro nějž byl původně navržen). PROLOG je založen na predikátové logice. Základními využívanými přístupy jsou unifikace (speciální substituce), rekurze a backtracking (metoda prohledávání do hloubky).</p>2024-02-29T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/794Vlastnické vztahy (Úlohy z MO kategorie P, 47. část)2024-02-29T21:39:21+00:00Pavel TöpferPavel.Topfer@mff.cuni.cz<p>V tomto pokračování se seznámíme s jednou soutěžní úlohou z domácího kola 44. ročníku Matematické olympiády kategorie P (programování). Tento ročník olympiády probíhal ve školním roce 1994/95, tedy před téměř třiceti lety. Zadání úlohy je poměrně krátké a uvedeme ho sice v původní podobě, ale s drobnými formulačními úpravami, které přispějí k vyjasnění a upřesnění řešené úlohy.</p>2024-02-29T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/79160 let modernizačních snah ve výuce fyziky2024-02-29T21:30:06+00:00Oldřich Lepiloldrich.lepil@upol.cz<p>Příspěvek je přehledem snah o modernizaci vyučování fyzice od vzniku v roce 1963 do současnosti. Modernizace vychází ze světových snah o zlepšení znalostí žáků ve fyzice s ohledem na vývoj moderních technologií, kosmonautiku a elektronizaci společnosti. Je popsáno, jak se na modernizaci výuky podílela Jednota českých matematiků a fyziků. Přehledně jsou popsány práce na projektech ministerstva školství a výsledky práce Kabinetu pro modernizaci vyučování fyzice JČMF.</p>2024-02-29T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/792Strategie 2030+ v přípravě budoucích učitelů fyziky2024-02-29T21:33:50+00:00Jiří Kosmichaela.krizova@uhk.czMichaela Křížovámichaela.krizova@uhk.cz<p>Nebojíme se tvrdit, že velkou část českých didaktiků fyziky v současné době trápí (mimo jiné) naplňování Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ (nazýváno též Strategie 2030+. Konkrétně pak její dva vybrané aspekty – značně ožehavé téma revize Rámcových vzdělávacích programů (dále označujeme RVP) a plánovaná reforma přípravy budoucích učitelů. Aktuálnost a důležitost těchto otázek je zřejmá. Úpravou již prošel Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP ZV) i Rámcový vzdělávací program pro gymnázia (RVP G) a školy, které vzdělávají žáky v příslušných oborech vzdělávání, musí na tuto změnu povinně zareagovat v nejbližších letech. Čerství absolventi učitelsky zaměřených studijních programů se tak s revizí budou zcela jistě bezprostředně potýkat. Reforma přípravy budoucích učitelů je pak tzv. evergreen českého školství. Situace je pro didaktiky o to nepříjemnější, že změny ve struktuře vysokoškolských studijních programů není snadné realizovat příliš pružně, neboť akreditační procedura není vůbec snadná a představuje velkou administrativní zátěž. Pro některé univerzity je sice akreditační proces jednodušší, pokud mají v dané oblasti vzdělávání institucionální akreditaci, ale například bakalářské studijní programy se zaměřením na přípravu budoucích učitelů mají běžně akreditaci i na deset let, takže nelze předpokládat, že by vysoké školy hromadně přetvářely studijní programy předčasně. Vysoké školy (didaktici) si tedy musí často poradit v rámci platné struktury předmětů daného programu. V tomto článku bychom tedy rádi trochu podrobněji popsali rámec změn, které jsme výše uvedli, a představili, jak u nás na katedře (alespoň částečně) s naznačenými problémy pracujeme.</p>2024-02-29T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/796Přehlídka popularizace fyziky 20232024-02-29T21:43:45+00:00Karel Kolářkolar@prometheus-nakl.cz2024-02-29T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatika