https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/issue/feedMatematika–Fyzika–Informatika2024-08-31T20:04:03+00:00Jaroslav Švrčekjaroslav.svrcek@upol.czOpen Journal Systems<p>Časopis Matematika–fyzika–informatika vychází od roku 1991 a je přímým pokračovatelem časopisu Matematika a fyzika ve škole (<a href="https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/about" target="_blank" rel="noopener">více o historii časopisu</a>). Časopis se zabývá problémy výuky na základních a středních školách a uveřejňuje příspěvky v českém a slovenském jazyce. Časopis je alternativním členským časopisem pedagogických sekcí <a href="https://www.jcmf.cz" target="_blank" rel="noopener">Jednoty českých matematiků a fyziků</a>. </p> <p>Příspěvky jsou recenzovány. Od roku 2015 je časopis opět uveden na „Seznamu recenzovaných periodik vydávaných v ČR“, který vydává <a href="http://www.vyzkum.cz" target="_blank" rel="noopener">Rada pro výzkum, vývoj a inovace ČR</a>.</p> <p>Do roku 2012 vyšlo 21 ročníků časopisu v standardní papírové podobě. Od 22. ročníku MFI vychází jako internetový časopis, který je volně dostupný všem zájemcům. Od roku 2013 vycházelo pět čísel časopisu ročně, každé o rozsahu 80 tiskových stran. Od roku 2019 časopis vychází jako čtvrtletník, tj. čtyři čísla časopisu ročně, každé o rozsahu 80 tiskových stran.</p> <p><a href="https://www.mfi.upol.cz/old/">Výběr obsahu čísel</a> z ročníků 1–21, kdy časopis v letech 1991–2012 vycházel pouze v tištěné podobě.</p> <p><strong>Pokyny pro autory</strong></p> <p><strong>Příspěvky zasílejte prosím emailem</strong> na adresu redakce (<a href="mailto:mfi@upol.cz">mfi@upol.cz</a>). Podrobnější pokyny a informace k úpravě textu najdete na <a href="https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/about/submissions#authorGuidelines">samostatné stránce</a>.</p> <p><strong>Recenze textů</strong></p> <p><a href="https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/about/editorialTeam">Redakční rada</a> je složena z odborníků z vysokých škol vzdělávajících učitele zastupujících jednotlivé obory zaměření časopisu. Redaktoři sekcí potvrdí přijetí příspěvku a zašlou jej na recenze, o jejichž výsledku budou autoři informováni. Původní odborné a vědecké články jsou recenzovány dvěma nezávislými odborníky z daného oboru z hlediska původnosti, originálnosti a přínosu pro odbornou veřejnost. Ostatní typy textů jsou recenzovány jedním recenzentem. Ke stažení je <a href="http://mfi.upol.cz/files/formular_recenze_mfi.docx">formulář</a> pro recenzenty.</p>https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/842Stimulácia žiakov k experimentálnej činnosti prostredníctvom učebných aktivít2024-08-31T19:11:08+00:00Tatiana Sukeľovátatiana.sukelova@fmph.uniba.skKlára VelmovskáKlara.Velmovska@fmph.uniba.sk<p>Experimentálna činnosť by mala byť v dnešnej dobe bežnou súčasťou vyučovacích hodín fyziky na základnej a strednej škole. Keďže dominantným prvkom vo vyučovaní fyziky je aktívne poznávanie žiakov, je nevyhnutné, aby sa žiaci zapájali do experimentálnej činnosti a preto sa zameriavame na stimuláciu žiakov k experimentálnej činnosti prostredníctvom stimulov. Našim cieľom je navrhnúť a overiť spôsoby stimulácie žiakov k experimentálnej činnosti. Z analýzy rôznych zdrojov sme zostavili súbor stimulov, medzi ktoré patria pojmové komiksy, hranie rolí, únikové miestnosti a fyzikálna hra. Tieto stimuly, ktoré majú u žiakov vyvolať potrebu dokazovania svojich tvrdení a realizácie experimentov, sme v pilotných testovaniach overili vzhľadom na schopnosť podnecovať žiakov k experimentovaniu. V texte opisujeme jednotlivé stimuly a postup, ako sme ich zavádzali do vyučovacieho procesu. Taktiež uvádzame ukážky z pozorovania vyučovacích hodín z dvoch základných škôl, na ktorých žiaci pracovali s danými stimulmi. Opisujeme doposiaľ naplnené a plánované čiastkové ciele, aby sme pomocou nich mohli naplniť hlavný cieľ.</p>2024-08-31T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/843Skrytý význam druhého ohniska eliptické dráhy Měsíce2024-08-31T19:14:28+00:00Vladimír Šteflstefl@physics.muni.cz<p>Článek poskytuje materiál pro doplnění výkladu Keplerova eliptického zákona. Je v něm popsaná stručná historie poznávání složité problematiky pohybů tělesa Měsíce, s kterou je spojena utajená a méně známá úloha druhého prázdného ohniska jeho eliptické dráhy.</p>2024-08-31T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/844Myšlenkové mapy a jejich aplikace ve výuce termiky na ZŠ2024-08-31T19:17:53+00:00Gabriela Kaufnerovágkaufnerova@gmail.com<p>První část tohoto článku se věnuje myšlenkovým mapám v obecné rovině, shrnuje pravidla pro jejich tvorbu i možnosti vytváření digitálních myšlenkových map. Druhá část se zaměřuje na možné využití myšlenkových map v jednotlivých fázích výuky termiky na základní škole na základě vlastních praktických zkušeností.</p>2024-08-31T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/84712. ročník CPSJ2024-08-31T19:31:35+00:00Pavel Calábekpavel.calabek@upol.cz2024-08-31T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/84865. ročník Mezinárodní matematické olympiády2024-08-31T19:35:35+00:00Lenka Kopfoválissi127@gmail.comDanil Koževnikovd.kozevnikov@sms.ed.ac.uk2024-08-31T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/845Jedničkový obdélník (Úlohy z MO kategorie P, 48. část)2024-08-31T19:22:29+00:00Pavel TöpferPavel.Topfer@mff.cuni.cz<p>Při našem putování po zajímavých úlohách Matematické olympiády kategorie P (programování) se tentokrát vydáme do velmi daleké historie a ukážeme si jednu soutěžní úlohu z krajského kola 38. ročníku MO. Tento ročník olympiády probíhal ve školním roce 1988/89, tedy ještě za socialistického Československa a navíc v době, kdy kategorie P teprve čerstvě vznikala. V té době u nás nebyly k dispozici osobní počítače, takže zadání soutěžních úloh se nezachovalo v elektronické podobě a nenajdete ho proto ani v archívu úloh na webu olympiády – tento archív začíná až 42. ročníkem MO ve školním roce 1992/93. Museli jsme proto sáhnout do starého archívu „papírového“ . Zadání úlohy uvádíme bez úprav v původní historické podobě.</p>2024-08-31T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/846Počítačová grafika, 5. díl2024-08-31T19:26:51+00:00Eduard Bartleduard.bartl@upol.cz<p>Článek navazuje na předchozí díly věnující se počítačové grafice. Stejně jako minulý díl se zabývá rasterizací úsečky, konkrétně je vysvětlen takzvaný Bresenhamův algoritmus. Článek může sloužit jako pomůcka pro středoškolské učitele informatiky a výpočetní techniky.</p>2024-08-31T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/838K obsahům pravoúhelníků opsaných elipse2024-08-31T18:58:06+00:00Lenka JuklováLenka.Juklova@upol.czMarek Juklmarek.jukl@upol.cz<p>Příspěvek se zabývá pravoúhelníky opsanými dané elipse. Jsou zde nalezeny nutné a postačující podmínky pro to, aby pravoúhelník měl maximální, resp. minimální obsah. V článku je dokázáno, že obsah pravoúhelníku je maximální, právě když se jedná o čtverec, jehož vrcholy leží na osách elipsy, a jeho obsah je minimální, právě když jeho strany jsou rovnoběžné s osami elipsy.</p>2024-08-31T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/839Rozvíjení znalostí žáků pomocí GeoGebry2024-08-31T19:00:46+00:00Jarmila RobováJarmila.Robova@mff.cuni.cz<p>Příspěvek je zaměřen na aktivní objevování nových poznatků žáky s pomocí programu GeoGebra. Jsou zde uvedeny čtyři konkrétní ilustrace doplněné metodickými poznámkami. Dvě z nich jsou věnovány vlastnostem grafů lineárních a kvadratických funkcí, další dvě ilustrace se zabývají hledáním množin bodů dané vlastnosti v rovině – Thaletovy kružnice a množiny bodů, z nichž je daná úsečka vidět pod daným úhlem.</p>2024-08-31T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/840Číselně-teoretické úlohy v Matematickém klokanovi2024-08-31T19:03:47+00:00Vladimír Vaněkvladimir.vanek@upol.cz<p>V článku nabízíme zájemcům úplná řešení šesti monotematických příkladů ze středoškolské<br>matematiky. Zaměřili jsme se na úlohy z oblasti teorie čísel, které se objevily v mezinárodní<br>soutěži Matematický klokan. V závěrečné části článku je uvedeno obecnější řešení problému<br>nalezení poslední nenulové číslice čísla , spolu s odvozením užitečného vzorce pro její rychlé<br>určení.</p>2024-08-31T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/841Zajímavé matematické úlohy2024-08-31T19:06:12+00:00Editor MFIlrichterek@gmail.com<p>Pokračujeme v uveřejňování dalších nových úloh tradiční rubriky.</p>2024-08-31T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatika