https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/issue/feed Matematika–Fyzika–Informatika 2025-11-30T10:26:24+00:00 Jaroslav Švrček jaroslav.svrcek@upol.cz Open Journal Systems <p>Časopis Matematika–fyzika–informatika vychází od roku 1991 a je přímým pokračovatelem časopisu Matematika a fyzika ve škole (<a href="https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/about" target="_blank" rel="noopener">více o historii časopisu</a>). Časopis se zabývá problémy výuky na základních a středních školách a uveřejňuje příspěvky v českém a slovenském jazyce. Časopis je alternativním členským časopisem pedagogických sekcí <a href="https://www.jcmf.cz" target="_blank" rel="noopener">Jednoty českých matematiků a fyziků</a>. </p> <p>Příspěvky jsou recenzovány. Od roku 2015 je časopis opět uveden na „Seznamu recenzovaných periodik vydávaných v ČR“, který vydává <a href="http://www.vyzkum.cz" target="_blank" rel="noopener">Rada pro výzkum, vývoj a inovace ČR</a>.</p> <p>Do roku 2012 vyšlo 21 ročníků časopisu v standardní papírové podobě. Od 22. ročníku MFI vychází jako internetový časopis, který je volně dostupný všem zájemcům. Od roku 2013 vycházelo pět čísel časopisu ročně, každé o rozsahu 80 tiskových stran. Od roku 2019 časopis vychází jako čtvrtletník, tj. čtyři čísla časopisu ročně, každé o rozsahu 80 tiskových stran.</p> <p><a href="https://www.mfi.upol.cz/old/">Výběr obsahu čísel</a> z ročníků 1–21, kdy časopis v letech 1991–2012 vycházel pouze v tištěné podobě.</p> <p><strong>Pokyny pro autory</strong></p> <p><strong>Příspěvky zasílejte prosím emailem</strong> na adresu redakce (<a href="mailto:mfi@upol.cz">mfi@upol.cz</a>). Podrobnější pokyny a informace k úpravě textu najdete na <a href="https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/about/submissions#authorGuidelines">samostatné stránce</a>.</p> <p><strong>Recenze textů</strong></p> <p><a href="https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/about/editorialTeam">Redakční rada</a> je složena z odborníků z vysokých škol vzdělávajících učitele zastupujících jednotlivé obory zaměření časopisu. Redaktoři sekcí potvrdí přijetí příspěvku a zašlou jej na recenze, o jejichž výsledku budou autoři informováni. Původní odborné a vědecké články jsou recenzovány dvěma nezávislými odborníky z daného oboru z hlediska původnosti, originálnosti a přínosu pro odbornou veřejnost. Ostatní typy textů jsou recenzovány jedním recenzentem. Ke stažení je <a href="http://mfi.upol.cz/files/formular_recenze_mfi.docx">formulář</a> pro recenzenty.</p> https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/1037 Mezinárodní olympiády v informatice IOI v roce 2025 2025-11-30T10:18:19+00:00 Pavel Töpfer Pavel.Topfer@mff.cuni.cz 2025-11-30T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatika https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/1038 19. Středoevropská matematická olympiáda 2025-11-30T10:20:51+00:00 Magdaléna Mišinová magdalena.misinova@gmail.com 2025-11-30T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatika https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/1030 Trojboký jehlan nebo čtyřstěn? 2025-11-30T09:53:40+00:00 Pavel Leischner leischne@pf.jcu.cz <p>Trojboký jehlan obvykle vnímáme ve standardní poloze s podstavou ve vodorovné rovině. Totéž těleso označované jako čtyřstěn představuje nástroj vhodný k rozvoji prostorové představivosti.<br><br>Článek seznamuje s dynamickou definicí a dynamickým modelem čtyřstěnu, a potom popisuje základní analogie mezi trojúhelníkem a čtyřstěnem.</p> 2025-11-30T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatika https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/1031 Objavovanie na hodinách matematiky I 2025-11-30T09:56:38+00:00 Matúš Stáňa matus.stana@gymml.sk <p>Článok ponúka konkrétne zadania úloh, ktoré môže učiteľ na základnej či strednej škole využiť pri vyučovaní matematiky, ak chce aplikovať konštruktivistické metódy. Autor uvádza aj svoje skúsenosti s&nbsp;riešením týchto problémov priamo so žiakmi. Úlohy sú z&nbsp;problematiky teórie grafov, ktorú autor odporúča ako vhodnú oblasť pre žiacke objavovanie na matematike.</p> 2025-11-30T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatika https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/1032 Slovní úlohy na využití absolutních hodnot 2025-11-30T09:59:30+00:00 Jakub Novák novak@math.muni.cz <p>Jedním z nástrojů, kterými může učitel matematiky motivovat v hodině své žáky, je vhodně zvolená slovní úloha s reálným kontextem. V tomto článku představíme dvě takové úlohy na využití funkcí s absolutními hodnotami. Jedna z prezentovaných úloh je navíc zajímavá také otevřeností svého řešení.&nbsp;</p> 2025-11-30T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatika https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/1033 Zajímavé matematické úlohy 2025-11-30T10:01:47+00:00 Editor MFI lrichterek@gmail.com <p>Pokračujeme v uveřejňování dalších nových úloh tradiční rubriky.</p> 2025-11-30T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatika https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/1036 Vybrané matematické úlohy MO řešitelné pomocí žákovského programování (1. část) 2025-11-30T10:15:08+00:00 Ladislav Perk ladislav.perk@ujep.cz <p>Článek navazuje na předchozí příspěvek a na šesti konkrétních úlohách Matematické olympiády (Z6–Z9, C) ukazuje využití žákovského programování v jazyce Python při hledání a ověřování řešení. Systematicky formuluje algoritmy založené na úplném prohledávání stavového prostoru, dělitelnosti, ciferném rozkladu a racionálních výrazech a postupně zavádí pokročilejší konstrukce (vnořené cykly, while, itertools.product, metoda is_integer). Text porovnává efektivitu různých programových přístupů a nabízí učitelům konkrétní návody, jak propojit úlohy MO s výukou programování a cíleně rozvíjet algoritmické myšlení žáků ve školní praxi.</p> 2025-11-30T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatika https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/1034 Didaktické hry ve výuce fyziky 2025-11-30T10:09:28+00:00 Lucie Pecinová lucie.pecinova@uhk.cz Michaela Křížová michaela.krizova@uhk.cz <p>Text představuje tři konkrétní didaktické hry pro výuku fyziky, ověřené na žácích ZŠ, SŠ i studentech učitelství: Divočákovo bludiště pro procvičování převodů jednotek délky, Kvarteto fyzici pro práci s osobnostmi fyziky a jejich objevy a Detektivku, v níž žáci řeší soubor fyzikálních úloh formou pátrání po vrahovi. Autorky popisují pravidla, organizační nároky, možnosti obměn i dostupné šablony a shrnují zpětnou vazbu žáků, podle níž hry zvyšují motivaci, aktivitu a dlouhodobé soustředění ve výuce fyziky.</p> 2025-11-30T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatika https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/1035 Divergentní úlohy a jejich aplikace ve výuce termiky na ZŠ 2025-11-30T10:12:02+00:00 Gabriela Kaufnerová gkaufnerova@gmail.com <p>Příspěvek vychází ze zkušeností s využitím divergentních úloh ve výuce termiky na 2. stupni ZŠ a ukazuje jejich zařazení do fází expozice, aplikace, fixace i diagnostiky učiva. Popisuje úlohy založené na kresbě, „black box“ situacích a tvorbě vlastních slovních i obrázkových příkladů na teplo, změny skupenství a skupenské teplo. Prezentuje systém bodového, slovního a formativního hodnocení žákovských prací. Studie nabízí konkrétní, realisticky ověřené náměty, jak systematicky rozvíjet tvořivé a kvalitativní myšlení ve fyzice.</p> 2025-11-30T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatika https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/1039 Obsah 34. ročníku 2025-11-30T10:22:50+00:00 Editor MFI lrichterek@gmail.com 2025-11-30T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatika https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/1040 Úlohy domácí části školního kola 67. ročníku FO (kategorie A–G) 2025-11-30T10:26:24+00:00 Editor MFI lrichterek@gmail.com <p>Úlohy pro školní rok 2025/2026</p> 2025-11-30T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatika