https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/issue/feedMatematika–Fyzika–Informatika2024-06-01T13:29:08+00:00Jaroslav Švrčekjaroslav.svrcek@upol.czOpen Journal Systems<p>Časopis Matematika–fyzika–informatika vychází od roku 1991 a je přímým pokračovatelem časopisu Matematika a fyzika ve škole (<a href="https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/about" target="_blank" rel="noopener">více o historii časopisu</a>). Časopis se zabývá problémy výuky na základních a středních školách a uveřejňuje příspěvky v českém a slovenském jazyce. Časopis je alternativním členským časopisem pedagogických sekcí <a href="https://www.jcmf.cz" target="_blank" rel="noopener">Jednoty českých matematiků a fyziků</a>. </p> <p>Příspěvky jsou recenzovány. Od roku 2015 je časopis opět uveden na „Seznamu recenzovaných periodik vydávaných v ČR“, který vydává <a href="http://www.vyzkum.cz" target="_blank" rel="noopener">Rada pro výzkum, vývoj a inovace ČR</a>.</p> <p>Do roku 2012 vyšlo 21 ročníků časopisu v standardní papírové podobě. Od 22. ročníku MFI vychází jako internetový časopis, který je volně dostupný všem zájemcům. Od roku 2013 vycházelo pět čísel časopisu ročně, každé o rozsahu 80 tiskových stran. Od roku 2019 časopis vychází jako čtvrtletník, tj. čtyři čísla časopisu ročně, každé o rozsahu 80 tiskových stran.</p> <p><a href="https://www.mfi.upol.cz/old/">Výběr obsahu čísel</a> z ročníků 1–21, kdy časopis v letech 1991–2012 vycházel pouze v tištěné podobě.</p> <p><strong>Pokyny pro autory</strong></p> <p><strong>Příspěvky zasílejte prosím emailem</strong> na adresu redakce (<a href="mailto:mfi@upol.cz">mfi@upol.cz</a>). Podrobnější pokyny a informace k úpravě textu najdete na <a href="https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/about/submissions#authorGuidelines">samostatné stránce</a>.</p> <p><strong>Recenze textů</strong></p> <p><a href="https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/about/editorialTeam">Redakční rada</a> je složena z odborníků z vysokých škol vzdělávajících učitele zastupujících jednotlivé obory zaměření časopisu. Redaktoři sekcí potvrdí přijetí příspěvku a zašlou jej na recenze, o jejichž výsledku budou autoři informováni. Původní odborné a vědecké články jsou recenzovány dvěma nezávislými odborníky z daného oboru z hlediska původnosti, originálnosti a přínosu pro odbornou veřejnost. Ostatní typy textů jsou recenzovány jedním recenzentem. Ke stažení je <a href="http://mfi.upol.cz/files/formular_recenze_mfi.docx">formulář</a> pro recenzenty.</p>https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/820Dělení kostky na vlastní oči2024-06-01T10:08:53+00:00Šárka Gergelitsovásarka.gergelitsova@mff.cuni.czTomáš HolanTomas.Holan@mff.cuni.cz<p>Před časem jsme v rubrice Zajímavé matematické úlohy popsali úlohu, kolika způsoby lze rozdělit kostku, složenou z 2 × 2 × 2 kostiček, na dvě souvislé části. Někteří z čtenářů úlohu vyřešili sami, jiní možná uvěřili našemu řešení, ale nebylo by lepší, kdybychom se o tom mohli přesvědčit na vlastní oči?<br>Prostorový obrázek může být ještě o něco názornější<br>než dvourozměrný obrázek. Obrázek nám pomůže vidět něco, co bychom si jinak mohli jenom představovat. Prostorový obrázek může být ještě o něco názornější než dvourozměrný obrázek. A vytvořit prostorový obrázek může být docela snadné, pokud máme jednoduchý jazyk pro jeho popis, a ještě snazší, pokud pro vytváření použijeme program.</p>2024-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/821Počítačová grafika, 4. díl2024-06-01T10:13:52+00:00Eduard Bartleduard.bartl@upol.cz<p>Článek volně navazuje na předchozí tři díly, zabývá se rasterizací základních geometrických objektů. Podrobně se věnuje rasterizaci úsečky pomocí algoritmu DDA. Může sloužit jako pomůcka pro středoškolské učitele informatiky a výpočetní techniky.</p>2024-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/826Úlohy domácí části I. kola 74. ročníku MO (kategorie A, B, C)2024-06-01T10:26:20+00:00Editor MFIlrichterek@gmail.com<p>Úlohy pro školní rok 2024/2025.</p>2024-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/812O kostkových hazardních hrách2024-06-01T09:43:50+00:00Pavel Tlustýtlusty@pf.jcu.czIreneusz Krechikrech@up.krakow.pl<p>Článek se zabývá třemi konkrétními hazardními kostkovými hrami. Cílem příspěvku je na hazardních hrách ukázat základní ideu pravděpodobnostního uvažování a metody řešení elementárních pravděpodobnostních úloh. Pomocí střední hodnoty očekávaného zisku kasina jsou uvedené hry porovnány z pohledu jejich výhodnosti pro hráče.</p>2024-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/813Tětivové a tečnové pětiúhelníky2024-06-01T09:47:46+00:00Lenka JuklováLenka.Juklova@upol.czJaroslav Švrčekjaroslav.svrcek@upol.cz<p>V příspěvku jsou zkoumány některé specifické vlastnosti tečnových a tětivových pětiúhelníků na bázi řešených úloh s touto tematikou.</p>2024-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/814Obsahy rovinných útvarů2024-06-01T09:50:05+00:00Martina ŠkorpilováMartina.Skorpilova@mff.cuni.cz<p>Článek je věnován výpočtům obsahů rovinných obrazců, které jsou složeny z několika jednodušších geometrických útvarů. Součástí textu jsou řešené úlohy, které mohou být využity ke zpestření hodin matematiky.</p>2024-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/815Ortocentrum trojúhelníku2024-06-01T09:53:14+00:00Pavel Leischnerleischne@pf.jcu.cz<p>Přímky, na nichž leží výšky trojúhelníku, se protínají v jediném bodě zvaném ortocentrum. Článek popisuje Newtonův důkaz této věty včetně důsledků, které z něj plynou. Dále uvádí některé aplikace i jiné důkazy věty o ortocentru.</p>2024-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/816Zajímavé matematické úlohy2024-06-01T09:55:15+00:00Editor MFIlrichterek@gmail.com<p>Pokračujeme v uveřejňování dalších nových úloh tradiční rubriky.</p>2024-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/817O jedné zajímavé aplikaci druhého termodynamického zákona2024-06-01T09:59:00+00:00Dalibor Dvořákdvorak22@outlook.comIrena Fikáčkováfikackova@gkh.cz<p>V příspěvku je uveden trochu atypický příklad využití multimediálních technologií při experimentálním ověření důsledků II. principu termodynamického. Je proveden rozbor účinnosti tepelného zařízení – hračky Pijícího ptáka včetně konstrukce jeho matematického modelu.</p>2024-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/818Nepřímé měření výstupního napětí Van de Graaffova generátoru2024-06-01T10:01:52+00:00Čeněk Kodejškacenek.kodejska@seznam.cz<p>Nepřímé měření výstupního napětí Van de Graaffova generátoru<br>Tato práce se zabývá nepřímou metodou určení elektrického potenciálu na povrchu koule Van de Graaffova generátoru a tedy současně výpočtem výstupního napětí VdGG. Použitá experimentální metoda spočívá ve změření maximálního úhlu, o který se vychýlí kyvadlo po dotyku s koulí generátoru. Kyvadlo bylo realizováno z ping-pongového míčku potřeného grafitem a zavěšeného na nylonovém vlákně. <br>Pomocí programu Tracker byla provedena video analýza pohybu míčku, ze které byla určena hodnota maximální výchylky kyvadla a jeho vzdálenost od středu koule VdGG. Experiment byl proveden pro různé délky kyvadel v intervalu (0,6-1) m a pro dvě různé hmotnosti míčku.<br>Hodnota výstupního napětí Van de Graaffova generátoru byla výslednou analýzou určena jako <em>U</em> = 150(5) kV, což je v dobré shodě s hodnotou udávanou výrobcem v rozmezí 150 kV až 200 kV.</p>2024-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/819Sir William Thomson (ke dvoustému výročí narození)2024-06-01T10:05:26+00:00Jitka Hošková Prokšováproksovj@kmt.zcu.cz<p>V 19. století patřil William Thomson (více známý svým šlechtickým jménem jako lord Kelvin, baron z Largsu) k nejvýznamnějším evropským matematikům a přírodovědcům. Jeho nadání a záliba v matematice, fyzice a filozofii byly od útlého věku tak silné, že už v deseti letech začal studovat na Glasgowské univerzitě. Za svého života napsal 661 publikací a přihlásil na sedmdesát patentů. Radost z objevování ho přivedla k vynálezům, které posunuly hranice lidského poznání ve fyzice nízkých teplot, v termodynamice, v atmosférické elektřině nebo v přenosu elektrické energie (podmořským kabelem).</p>2024-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/822Ústřední kolo 73. ročníku MO kategorie A2024-06-01T10:15:50+00:00Pavel Calábekpavel.calabek@upol.cz2024-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/823Český úspěch na 13. evropské dívčí matematické olympiádě2024-06-01T10:19:10+00:00Pavel Calábekpavel.calabek@upol.cz2024-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/824Celostátní kolo FO 20242024-06-01T10:21:40+00:00Lukáš Richtereklukas.richterek@upol.cz2024-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/825Ústřední kolo 73. ročníku MO kategorie P2024-06-01T10:23:57+00:00Pavel TöpferPavel.Topfer@mff.cuni.cz2024-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatika