https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/issue/feedMatematika–Fyzika–Informatika2024-12-01T20:41:55+00:00Jaroslav Švrčekjaroslav.svrcek@upol.czOpen Journal Systems<p>Časopis Matematika–fyzika–informatika vychází od roku 1991 a je přímým pokračovatelem časopisu Matematika a fyzika ve škole (<a href="https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/about" target="_blank" rel="noopener">více o historii časopisu</a>). Časopis se zabývá problémy výuky na základních a středních školách a uveřejňuje příspěvky v českém a slovenském jazyce. Časopis je alternativním členským časopisem pedagogických sekcí <a href="https://www.jcmf.cz" target="_blank" rel="noopener">Jednoty českých matematiků a fyziků</a>. </p> <p>Příspěvky jsou recenzovány. Od roku 2015 je časopis opět uveden na „Seznamu recenzovaných periodik vydávaných v ČR“, který vydává <a href="http://www.vyzkum.cz" target="_blank" rel="noopener">Rada pro výzkum, vývoj a inovace ČR</a>.</p> <p>Do roku 2012 vyšlo 21 ročníků časopisu v standardní papírové podobě. Od 22. ročníku MFI vychází jako internetový časopis, který je volně dostupný všem zájemcům. Od roku 2013 vycházelo pět čísel časopisu ročně, každé o rozsahu 80 tiskových stran. Od roku 2019 časopis vychází jako čtvrtletník, tj. čtyři čísla časopisu ročně, každé o rozsahu 80 tiskových stran.</p> <p><a href="https://www.mfi.upol.cz/old/">Výběr obsahu čísel</a> z ročníků 1–21, kdy časopis v letech 1991–2012 vycházel pouze v tištěné podobě.</p> <p><strong>Pokyny pro autory</strong></p> <p><strong>Příspěvky zasílejte prosím emailem</strong> na adresu redakce (<a href="mailto:mfi@upol.cz">mfi@upol.cz</a>). Podrobnější pokyny a informace k úpravě textu najdete na <a href="https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/about/submissions#authorGuidelines">samostatné stránce</a>.</p> <p><strong>Recenze textů</strong></p> <p><a href="https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/about/editorialTeam">Redakční rada</a> je složena z odborníků z vysokých škol vzdělávajících učitele zastupujících jednotlivé obory zaměření časopisu. Redaktoři sekcí potvrdí přijetí příspěvku a zašlou jej na recenze, o jejichž výsledku budou autoři informováni. Původní odborné a vědecké články jsou recenzovány dvěma nezávislými odborníky z daného oboru z hlediska původnosti, originálnosti a přínosu pro odbornou veřejnost. Ostatní typy textů jsou recenzovány jedním recenzentem. Ke stažení je <a href="http://mfi.upol.cz/files/formular_recenze_mfi.docx">formulář</a> pro recenzenty.</p>https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/864CSS preprocesor SASS2024-12-01T19:34:42+00:00Martin Trnečkamartin.trnecka@upol.cz<p>Článek se zabývá výukou tvorby webových stránek, konkrétně zaměřením na CSS preprocesor SASS. Výuka základů tvorby webového front-endu je důležitou součástí informatiky na různých úrovních škol. Nicméně se často učí jen základy HTML, CSS a JavaScriptu, což nestačí pro tvorbu komplexních webových stránek. CSS preprocesory, jako je SASS, nabízejí rozšíření základní syntaxe CSS a umožňují efektivnější a strukturovanější psaní kódu. Článek vysvětluje základní principy CSS preprocesorů, jejich historii a vývoj, a podrobně se zaměřuje na instalaci a používání SASS. Jsou zde uvedeny příklady kódu a praktické úkoly, které mohou být součástí výuky. I když CSS preprocesory nejsou náhradou za hluboké znalosti CSS, mohou studentům pomoci lépe pochopit a aplikovat pokročilé techniky.</p>2024-12-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/865Silniční síť (Úlohy z MO kategorie P, 49. část)2024-12-01T19:37:44+00:00Pavel TöpferPavel.Topfer@mff.cuni.cz<p>Článek se zabývá úlohou z Matematické olympiády kategorie P (programování) zaměřenou na algoritmizaci a efektivní návrh algoritmů, která se týká jednosměrné silniční sítě mezi městy a úkolem je určit počet různých cest z města 1 do města n. Představuje několik různých přístupů k řešení, včetně rekurzivních funkcí a jejich optimalizace pomocí paměťových polí pro ukládání již spočítaných hodnot. Ukazuje také, jak lze rekurzi nahradit iterativním přístupem pomocí cyklů, což vede k efektivnějšímu řešení s lineární časovou složitostí.</p>2024-12-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/869Obsah 33. ročníku2024-12-01T19:50:46+00:00Editor MFIlrichterek@gmail.com2024-12-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/870Úlohy domácí části školního kola 66. ročníku FO (kategorie A–G)2024-12-01T19:54:18+00:00Editor MFIlrichterek@gmail.com<p>Úlohy pro školní rok 2024/2025.</p>2024-12-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/857Brazilská čísla a prvočísla2024-12-01T18:49:17+00:00Jaromír Šimšasimsa@math.muni.cz<p>Článek se zabývá tzv. brazilskými čísly, což jsou přirozená čísla, která lze v určité poziční soustavě zapsat pomocí stejných číslic. Příkladem brazilského čísla je 2000, které lze v soustavě o základu 7 zapsat jako 5555. Hlavní část článku se věnuje formální definici brazilských čísel a jejich vlastnostem, zkoumá také brazilská prvočísla, což jsou brazilská čísla, která jsou zároveň prvočísly. Dále jsou uvedeny důkazy několika vět, například že všechna sudá čísla větší než 6 jsou brazilská a že všechna lichá čísla větší než 5 jsou brazilská s výjimkou některých prvočísel a druhých mocnin prvočísel. Příspěvek také uvádí, že jediné prvočíslo <em>p</em>, pro které je <em>p</em><sup>2</sup> brazilské, je 11. V závěru se zabývá otázkami, na které dosud neexistují odpovědi, například zda existuje nekonečně mnoho brazilských prvočísel.</p>2024-12-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/858O vlastnostech trojúhelníku spjatých s jeho ortocentrem2024-12-01T18:57:59+00:00Pavel Leischnerleischne@pf.jcu.cz<p>Článek se zabývá vlastnostmi trojúhelníku spjatými s jeho ortocentrem. Zaměřuje se na ostroúhlé a tupoúhlé trojúhelníky a představuje několik důležitých vět a jejich důkazů. Obsahuje rovněžpříklady a úlohy k samostatnému procvičení, které ilustrují využití uvedených poznatků a dokázaných vět.</p>2024-12-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/859O testových úlohách s nejednoznačným řešením2024-12-01T19:05:41+00:00Miroslav Kolaříkmiroslav.kolarik@upol.czAlžběta Kolaříkováalzbeta.kolarikova01@upol.cz<p>Článek se zabývá testovými úlohami s nejednoznačným řešením a jejich vhodným a nevhodným využitím. Autoři představují několik konkrétních úloh a diskutují různé možné varianty jejich řešení. Hlavní důraz je kladen na problematiku doplňování posloupností čísel a zavádí se pojem kolmogorovské složitosti jako kritéria pro hodnocení obtížnosti těchto úloh. Nejednoznačné úlohy jsou běžné v šifrovacích hrách a rekreační matematice, kde podporují logické myšlení a kreativitu. Ve školním prostředí by učitelé měli být připraveni uznat různá správná řešení, pokud jsou logicky zdůvodněná. Příspěvek zdůrazňuje důležitost jednoznačného a srozumitelného vyjadřování v matematice a upozorňuje na rizika spojená s nejednoznačnými úlohami v testech, kde je klíčové mít jasně definovaná správná řešení.</p>2024-12-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/860Odchylka dvou vektorů2024-12-01T19:07:58+00:00Miloslav Závodnýmzavodny@gmail.com<p>Příspěvek uvádí snadné odvození vztahu pro výpočet odchylky dvou nenulových vektorů v rovině pomocí skalárního součinu. Na rozdíl od odchylky přímek, která je omezená na interval od 0∘ do 90∘, je odchylka dvou vektorů definována jako velikost konvexního úhlu, který se pohybuje v rozmezí 0∘ do 180∘. Využití je demonstrováno na několika příkladech, včetně případů v trojrozměrném prostoru. Text také rozebírá aplikace na geometrické útvary, jako jsou kvádr a čtyřboký jehlan, a ukazuje postup a výpočty pro konkrétní případy.</p>2024-12-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/861Zajímavé matematické úlohy2024-12-01T19:14:33+00:00Editor MFIlrichterek@gmail.com<p>Pokračujeme v uveřejňování dalších nových úloh tradiční rubriky.</p>2024-12-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/862Sto let korpuskulárně vlnového dualismu2024-12-01T19:17:48+00:00Oldřich Lepiloldrich.lepil@upol.cz<p>Příspěvek připomíná sto let od vzniku korpuskulárně vlnového dualismu, který je objevem francouzského fyzika Luise de Broglie a je jedním ze základních poznatků kvantové fyziky. Stručně je vyložena podstata tzv. de Broglieových vln a jsou uvedeny příklady experimentálního potvrzení jejich existence.</p>2024-12-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/863Rozvoj schopnosti študentov učiteľstva fyziky plánovať vyučovaciu hodinu2024-12-01T19:24:17+00:00Barbora Gejdošovábarbora.krajmerova@gmail.comKlára VelmovskáKlara.Velmovska@fmph.uniba.sk<p>Kvalitná príprava budúcich učiteľov je významným faktorom pri budovaní kvalitného vzdelávacieho procesu. V rámci predkladaného príspevku sa zameriavame konkrétne na budúcich učiteľov fyziky. Zrealizovali sme prieskum, v ktorom sme zisťovali vplyv poskytovanej kvalitnej spätnej väzby na vypracované písomné prípravy študentov na vyučovacie hodiny fyziky. Zaujímalo nás, či študenti po poskytnutí kvalitnej spätnej väzby získajú vyššie bodové skóre za ohodnotenú prípravu a či budú vypracované prípravy kvalitnejšie. Zistili sme, že poskytovanie kvalitnej spätnej väzby študentom pomáha pri vytváraní kvalitnejších príprav na vyučovacie hodiny fyziky. Priemerné bodové skóre sa u študentov vo výskumnej vzorke po každej spätnej väzbe zvýšilo. Zistenia sme porovnali s kontrolnou vzorkou študentov, ktorým takáto spätná väzba nebola poskytnutá.</p>2024-12-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/867Mezinárodní olympiády v informatice v roce 20242024-12-01T19:44:27+00:00Pavel TöpferPavel.Topfer@mff.cuni.cz2024-12-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/86841. mezinárodní konference Historie matematiky2024-12-01T19:47:46+00:00Michaela Dvořákoválrichterek@gmail.comPavlína Štefloválrichterek@gmail.com2024-12-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/866Recenze knihy Jana Tomsy Norimberský trychtýř, aneb Průvodce přemýšlivého studenta středoškolskou fyzikou2024-12-01T19:41:04+00:00Lukáš Richtereklrichterek@gmail.com2024-12-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatika