https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/issue/feed Matematika–Fyzika–Informatika 2024-12-01T20:41:55+00:00 Jaroslav Švrček jaroslav.svrcek@upol.cz Open Journal Systems <p>Časopis Matematika–fyzika–informatika vychází od roku 1991 a je přímým pokračovatelem časopisu Matematika a fyzika ve škole (<a href="https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/about" target="_blank" rel="noopener">více o historii časopisu</a>). Časopis se zabývá problémy výuky na základních a středních školách a uveřejňuje příspěvky v českém a slovenském jazyce. Časopis je alternativním členským časopisem pedagogických sekcí <a href="https://www.jcmf.cz" target="_blank" rel="noopener">Jednoty českých matematiků a fyziků</a>. </p> <p>Příspěvky jsou recenzovány. Od roku 2015 je časopis opět uveden na „Seznamu recenzovaných periodik vydávaných v ČR“, který vydává <a href="http://www.vyzkum.cz" target="_blank" rel="noopener">Rada pro výzkum, vývoj a inovace ČR</a>.</p> <p>Do roku 2012 vyšlo 21 ročníků časopisu v standardní papírové podobě. Od 22. ročníku MFI vychází jako internetový časopis, který je volně dostupný všem zájemcům. Od roku 2013 vycházelo pět čísel časopisu ročně, každé o rozsahu 80 tiskových stran. Od roku 2019 časopis vychází jako čtvrtletník, tj. čtyři čísla časopisu ročně, každé o rozsahu 80 tiskových stran.</p> <p><a href="https://www.mfi.upol.cz/old/">Výběr obsahu čísel</a> z ročníků 1–21, kdy časopis v letech 1991–2012 vycházel pouze v tištěné podobě.</p> <p><strong>Pokyny pro autory</strong></p> <p><strong>Příspěvky zasílejte prosím emailem</strong> na adresu redakce (<a href="mailto:mfi@upol.cz">mfi@upol.cz</a>). Podrobnější pokyny a informace k úpravě textu najdete na <a href="https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/about/submissions#authorGuidelines">samostatné stránce</a>.</p> <p><strong>Recenze textů</strong></p> <p><a href="https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/about/editorialTeam">Redakční rada</a> je složena z odborníků z vysokých škol vzdělávajících učitele zastupujících jednotlivé obory zaměření časopisu. Redaktoři sekcí potvrdí přijetí příspěvku a zašlou jej na recenze, o jejichž výsledku budou autoři informováni. Původní odborné a vědecké články jsou recenzovány dvěma nezávislými odborníky z daného oboru z hlediska původnosti, originálnosti a přínosu pro odbornou veřejnost. Ostatní typy textů jsou recenzovány jedním recenzentem. Ke stažení je <a href="http://mfi.upol.cz/files/formular_recenze_mfi.docx">formulář</a> pro recenzenty.</p> https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/864 CSS preprocesor SASS 2024-12-01T19:34:42+00:00 Martin Trnečka martin.trnecka@upol.cz <p>Článek se zabývá výukou tvorby webových stránek, konkrétně zaměřením na CSS preprocesor SASS. Výuka základů tvorby webového front-endu je důležitou součástí informatiky na různých úrovních škol. Nicméně se často učí jen základy HTML, CSS a JavaScriptu, což nestačí pro tvorbu komplexních webových stránek. CSS preprocesory, jako je SASS, nabízejí rozšíření základní syntaxe CSS a umožňují efektivnější a strukturovanější psaní kódu. Článek vysvětluje základní principy CSS preprocesorů, jejich historii a vývoj, a podrobně se zaměřuje na instalaci a používání SASS. Jsou zde uvedeny příklady kódu a praktické úkoly, které mohou být součástí výuky. I když CSS preprocesory nejsou náhradou za hluboké znalosti CSS, mohou studentům pomoci lépe pochopit a aplikovat pokročilé techniky.</p> 2024-12-01T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatika https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/865 Silniční síť (Úlohy z MO kategorie P, 49. část) 2024-12-01T19:37:44+00:00 Pavel Töpfer Pavel.Topfer@mff.cuni.cz <p>Článek se zabývá úlohou z Matematické olympiády kategorie P (programování) zaměřenou na algoritmizaci a efektivní návrh algoritmů, která se týká jednosměrné silniční sítě mezi městy a úkolem je určit počet různých cest z města 1 do města n. Představuje několik různých přístupů k řešení, včetně rekurzivních funkcí a jejich optimalizace pomocí paměťových polí pro ukládání již spočítaných hodnot. Ukazuje také, jak lze rekurzi nahradit iterativním přístupem pomocí cyklů, což vede k efektivnějšímu řešení s lineární časovou složitostí.</p> 2024-12-01T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatika https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/869 Obsah 33. ročníku 2024-12-01T19:50:46+00:00 Editor MFI lrichterek@gmail.com 2024-12-01T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatika https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/870 Úlohy domácí části školního kola 66. ročníku FO (kategorie A–G) 2024-12-01T19:54:18+00:00 Editor MFI lrichterek@gmail.com <p>Úlohy pro školní rok 2024/2025.</p> 2024-12-01T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatika https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/857 Brazilská čísla a prvočísla 2024-12-01T18:49:17+00:00 Jaromír Šimša simsa@math.muni.cz <p>Článek se zabývá tzv. brazilskými čísly, což jsou přirozená čísla, která lze v určité poziční soustavě zapsat pomocí stejných číslic. Příkladem brazilského čísla je 2000, které lze v soustavě o základu 7 zapsat jako 5555. Hlavní část článku se věnuje formální definici brazilských čísel a jejich vlastnostem, zkoumá také brazilská prvočísla, což jsou brazilská čísla, která jsou zároveň prvočísly. Dále jsou uvedeny důkazy několika vět, například že všechna sudá čísla větší než 6 jsou brazilská a že všechna lichá čísla větší než 5 jsou brazilská s výjimkou některých prvočísel a druhých mocnin prvočísel. Příspěvek také uvádí, že jediné prvočíslo <em>p</em>, pro které je <em>p</em><sup>2</sup> brazilské, je 11. V závěru se zabývá otázkami, na které dosud neexistují odpovědi, například zda existuje nekonečně mnoho brazilských prvočísel.</p> 2024-12-01T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatika https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/858 O vlastnostech trojúhelníku spjatých s jeho ortocentrem 2024-12-01T18:57:59+00:00 Pavel Leischner leischne@pf.jcu.cz <p>Článek se zabývá vlastnostmi trojúhelníku spjatými s jeho ortocentrem. Zaměřuje se na ostroúhlé a tupoúhlé trojúhelníky a představuje několik důležitých vět a jejich důkazů. Obsahuje rovněžpříklady a úlohy k samostatnému procvičení, které ilustrují využití uvedených poznatků a dokázaných vět.</p> 2024-12-01T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatika https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/859 O testových úlohách s nejednoznačným řešením 2024-12-01T19:05:41+00:00 Miroslav Kolařík miroslav.kolarik@upol.cz Alžběta Kolaříková alzbeta.kolarikova01@upol.cz <p>Článek se zabývá testovými úlohami s nejednoznačným řešením a jejich vhodným a nevhodným využitím. Autoři představují několik konkrétních úloh a diskutují různé možné varianty jejich řešení. Hlavní důraz je kladen na problematiku doplňování posloupností čísel a zavádí se pojem kolmogorovské složitosti jako kritéria pro hodnocení obtížnosti těchto úloh. Nejednoznačné úlohy jsou běžné v šifrovacích hrách a rekreační matematice, kde podporují logické myšlení a kreativitu. Ve školním prostředí by učitelé měli být připraveni uznat různá správná řešení, pokud jsou logicky zdůvodněná. Příspěvek zdůrazňuje důležitost jednoznačného a srozumitelného vyjadřování v matematice a upozorňuje na rizika spojená s nejednoznačnými úlohami v testech, kde je klíčové mít jasně definovaná správná řešení.</p> 2024-12-01T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatika https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/860 Odchylka dvou vektorů 2024-12-01T19:07:58+00:00 Miloslav Závodný mzavodny@gmail.com <p>Příspěvek uvádí snadné odvození vztahu pro výpočet odchylky dvou nenulových vektorů v rovině pomocí skalárního součinu. Na rozdíl od odchylky přímek, která je omezená na interval od 0∘ do 90∘, je odchylka dvou vektorů definována jako velikost konvexního úhlu, který se pohybuje v rozmezí 0∘ do 180∘. Využití je demonstrováno na několika příkladech, včetně případů v trojrozměrném prostoru. Text také rozebírá aplikace na geometrické útvary, jako jsou kvádr a čtyřboký jehlan, a ukazuje postup a výpočty pro konkrétní případy.</p> 2024-12-01T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatika https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/861 Zajímavé matematické úlohy 2024-12-01T19:14:33+00:00 Editor MFI lrichterek@gmail.com <p>Pokračujeme v uveřejňování dalších nových úloh tradiční rubriky.</p> 2024-12-01T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatika https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/862 Sto let korpuskulárně vlnového dualismu 2024-12-01T19:17:48+00:00 Oldřich Lepil oldrich.lepil@upol.cz <p>Příspěvek připomíná sto let od vzniku korpuskulárně vlnového dualismu, který je objevem francouzského fyzika Luise de Broglie a je jedním ze základních poznatků kvantové fyziky. Stručně je vyložena podstata tzv. de Broglieových vln a jsou uvedeny příklady experimentálního potvrzení jejich existence.</p> 2024-12-01T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatika https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/863 Rozvoj schopnosti študentov učiteľstva fyziky plánovať vyučovaciu hodinu 2024-12-01T19:24:17+00:00 Barbora Gejdošová barbora.krajmerova@gmail.com Klára Velmovská Klara.Velmovska@fmph.uniba.sk <p>Kvalitná príprava budúcich učiteľov je významným faktorom pri budovaní kvalitného vzdelávacieho procesu. V&nbsp;rámci predkladaného príspevku sa zameriavame konkrétne na budúcich učiteľov fyziky. Zrealizovali sme prieskum, v&nbsp;ktorom sme zisťovali vplyv poskytovanej kvalitnej spätnej väzby na&nbsp;vypracované písomné prípravy študentov na vyučovacie hodiny fyziky. Zaujímalo nás, či&nbsp;študenti po poskytnutí kvalitnej spätnej väzby získajú vyššie bodové skóre za ohodnotenú prípravu a&nbsp;či budú vypracované prípravy kvalitnejšie. Zistili sme, že poskytovanie kvalitnej spätnej väzby študentom pomáha pri&nbsp;vytváraní kvalitnejších príprav na vyučovacie hodiny fyziky. Priemerné bodové skóre sa&nbsp;u&nbsp;študentov vo výskumnej vzorke po každej spätnej väzbe zvýšilo. Zistenia sme porovnali s&nbsp;kontrolnou vzorkou študentov, ktorým takáto spätná väzba nebola poskytnutá.</p> 2024-12-01T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatika https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/867 Mezinárodní olympiády v informatice v roce 2024 2024-12-01T19:44:27+00:00 Pavel Töpfer Pavel.Topfer@mff.cuni.cz 2024-12-01T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatika https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/868 41. mezinárodní konference Historie matematiky 2024-12-01T19:47:46+00:00 Michaela Dvořáková lrichterek@gmail.com Pavlína Šteflová lrichterek@gmail.com 2024-12-01T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatika https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/866 Recenze knihy Jana Tomsy Norimberský trychtýř, aneb Průvodce přemýšlivého studenta středoškolskou fyzikou 2024-12-01T19:41:04+00:00 Lukáš Richterek lrichterek@gmail.com 2024-12-01T00:00:00+00:00 Copyright (c) 2024 Matematika–Fyzika–Informatika