https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/issue/feedMatematika–Fyzika–Informatika2025-06-01T00:00:00+00:00Jaroslav Švrčekjaroslav.svrcek@upol.czOpen Journal Systems<p>Časopis Matematika–fyzika–informatika vychází od roku 1991 a je přímým pokračovatelem časopisu Matematika a fyzika ve škole (<a href="https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/about" target="_blank" rel="noopener">více o historii časopisu</a>). Časopis se zabývá problémy výuky na základních a středních školách a uveřejňuje příspěvky v českém a slovenském jazyce. Časopis je alternativním členským časopisem pedagogických sekcí <a href="https://www.jcmf.cz" target="_blank" rel="noopener">Jednoty českých matematiků a fyziků</a>. </p> <p>Příspěvky jsou recenzovány. Od roku 2015 je časopis opět uveden na „Seznamu recenzovaných periodik vydávaných v ČR“, který vydává <a href="http://www.vyzkum.cz" target="_blank" rel="noopener">Rada pro výzkum, vývoj a inovace ČR</a>.</p> <p>Do roku 2012 vyšlo 21 ročníků časopisu v standardní papírové podobě. Od 22. ročníku MFI vychází jako internetový časopis, který je volně dostupný všem zájemcům. Od roku 2013 vycházelo pět čísel časopisu ročně, každé o rozsahu 80 tiskových stran. Od roku 2019 časopis vychází jako čtvrtletník, tj. čtyři čísla časopisu ročně, každé o rozsahu 80 tiskových stran.</p> <p><a href="https://www.mfi.upol.cz/old/">Výběr obsahu čísel</a> z ročníků 1–21, kdy časopis v letech 1991–2012 vycházel pouze v tištěné podobě.</p> <p><strong>Pokyny pro autory</strong></p> <p><strong>Příspěvky zasílejte prosím emailem</strong> na adresu redakce (<a href="mailto:mfi@upol.cz">mfi@upol.cz</a>). Podrobnější pokyny a informace k úpravě textu najdete na <a href="https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/about/submissions#authorGuidelines">samostatné stránce</a>.</p> <p><strong>Recenze textů</strong></p> <p><a href="https://www.mfi.upol.cz/index.php/mfi/about/editorialTeam">Redakční rada</a> je složena z odborníků z vysokých škol vzdělávajících učitele zastupujících jednotlivé obory zaměření časopisu. Redaktoři sekcí potvrdí přijetí příspěvku a zašlou jej na recenze, o jejichž výsledku budou autoři informováni. Původní odborné a vědecké články jsou recenzovány dvěma nezávislými odborníky z daného oboru z hlediska původnosti, originálnosti a přínosu pro odbornou veřejnost. Ostatní typy textů jsou recenzovány jedním recenzentem. Ke stažení je <a href="http://mfi.upol.cz/files/formular_recenze_mfi.docx">formulář</a> pro recenzenty.</p>https://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/952Nová učebnice Matematika pro SŠ – Stereometrie2025-05-30T21:01:13+00:00Petr Emanovskýpetr.emanovsky@upol.cz2025-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/953Recenze dvou dalších překladů významných knih2025-05-30T21:03:47+00:00Zdeněk Půlpánzdenek.pulpan@upce.cz2025-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/945Měříme přídržnou sílu magnetických fólií2025-05-29T21:36:57+00:00Markéta Mysíkováerhartova@doctrina.czVladimíra Erhartováerhartova@doctrina.czJiří Erhartjiri.erhart@tul.cz<p>Přídržná síla magnetických fólií je měřena pomocí školního systému Vernier metodou odtrhávání fólie od podložky. Originální magnetická polarizace fólie je dále definovaně měněna na strukturu Halbachova pole jiných period a je sledován vliv na přídržnou sílu fólie. Měření ukazuje, že originální využívaná struktura Halbachova pole u magnetických fólií je optimální v porovnání s námi vytvořenými strukturami magnetických pólů, pokud jde o velikost přídržné síly.</p>2025-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/948K nedožitému životnímu jubileu doc. Stanislava Trávníčka2025-05-30T20:32:25+00:00Editor MFIlrichterek@gmail.com2025-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/949Ústřední kolo 74. ročníku MO kategorie A2025-05-30T20:34:53+00:00Pavel Calábekpavel.calabek@upol.cz2025-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/950Ústřední kolo 74. ročníku MO kategorie P2025-05-30T20:37:15+00:00Pavel TöpferPavel.Topfer@mff.cuni.cz2025-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/951Celostátní kolo 66. ročníku FO2025-05-30T20:57:22+00:00Lukáš Richtereklukas.richterek@upol.cz2025-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/941Spřízněné trojúhelníky2025-05-29T20:59:24+00:00Pavel Leischnerleischne@pf.jcu.cz<p>Dva trojúhelníky nazveme spřízněné, právě když se shodují ve dvou stranách a úhly těmito stranami sevřené se doplňují do přímého úhlu. Článek popisuje vlastnosti takovýchch trojúhelníků a uvádí příklady jejich využití.</p>2025-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/942Numerické charakteristiky výrokových spojek2025-05-29T21:17:50+00:00Miloslav Závodnýmzavodny@gmail.com<p>Článek se zabývá numerickými charakteristikami výrokových spojek. Logické funkce reprezentující výrokové spojky vyjádříme pomocí formulí představujících aritmetické operace s pravdivostními hodnotami logických proměnných: <em>a</em>'=1–<em>a</em>, (<em>a</em>∧<em>b</em>) = <em>ab</em>, (<em>a</em>∨<em>b</em>) = <em>a</em>+<em>b–</em><em>ab </em>= 1–<em>a</em>'<em>b</em>'= <em>a</em>+<em>a</em>'<em>b</em>= <em>b</em>+<em>b</em>'<em>a</em>, (<em>a </em>⇒ <em>b</em>) = 1–<em>a</em>+<em>ab</em>= 1<em>-ab</em>' = <em>a</em>'+<em>ab</em> = <em>b</em>+<em>a</em>'<em>b</em>' a (<em>a</em> ⇔ <em>b</em>) =1–(<em>a–</em><em>b</em>)<sup>2 </sup>= <em>ab</em>+<em>a</em>'<em>b</em>' = 1–<em>ab</em>'–<em>a</em>'<em>b</em>. Tímto způsobem vyhodnocujeme formule výrokové logiky stejně jako aritmetické výrazy. Je zde uvedeno také několik ilustračních příkladů.</p>2025-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/943Tři speciální body ležící na jedné přímce VI2025-05-29T21:26:51+00:00Jaroslav Zhoufjaroslav.zhouf@fit.cvut.cz<p>V tomto článku jde o šesté pokračování tématiky o zajímavých trojicích bodů, které leží na téže přímce. Jsou zde prezentovány hlavně úlohy, které lze využít ve školní výuce. Navíc je uvedeno např. tvrzení o Simsonově přímce.</p>2025-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/944Zajímavé matematické úlohy2025-05-29T21:29:12+00:00Editor MFIlrichterek@gmail.com<p>Pokračujeme v uveřejňování dalších nových úloh tradiční rubriky.</p>2025-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/946K možnosti využití programování při žákovském řešení vybraných matematických úloh MO2025-05-30T20:26:19+00:00Ladislav Perkladislav.perk@ujep.cz<p>Článek se zabývá možností využití programování při řešení vybraných úloh Matematické olympiády (MO) žáky základních a středních škol. Představuje přístup systematického experimentování a prohledávání jako nástroj, který může usnadnit řešení úloh, jež by jinak byly pro žáky obtížné nebo prakticky neřešitelné běžnými matematickými postupy. Text poskytuje sedm konkrétních příkladů úloh MO, u nichž je řešení dosaženo pomocí jednoduchých algoritmů v jazyce Python. Příspěvek neklade důraz na optimalizaci kódu, nýbrž na jeho srozumitelnost pro čtenáře se základními zkušenostmi s programováním. Důraz je kladen na propojení matematiky a informatiky, rozvoj digitálních kompetencí a mezipředmětových vztahů. Článek ukazuje, že i základní znalosti programování mohou rozšířit možnosti žáků při řešení netriviálních matematických úloh a podporuje myšlenku začlenění programovacích přístupů do výuky matematiky.</p>2025-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatikahttps://mfi.upol.cz/index.php/mfi/article/view/947Vizualizace pomocí hvězdiček a úskalí nelineárních vztahů2025-05-30T20:29:34+00:00Ondřej Vencálekondrej.vencalek@upol.cz<p>Článek se zaměřuje na problematiku vizualizace dat prostřednictvím hvězdiček, které jsou běžně používány k hodnocení kvality různých služeb, produktů či jevů. Autor upozorňuje na to, že převod číselných dat na hvězdičky není triviální úkol a může snadno vést k zavádějícím interpretacím. Na konkrétním příkladu vizualizace efektivity vakcín proti COVID-19 ukazuje, jak volba transformační funkce (např. lineární, logaritmická, či na základě pořadí) významně ovlivňuje výsledný dojem z dat. Text zdůrazňuje, že ani jedna z prezentovaných vizualizací není jednoznačně správná či ideální – každá z nich má své výhody a úskalí. Autor varuje, že vizualizace pomocí hvězdiček (i jiných zjednodušených zobrazení) je snadno zneužitelná pro manipulativní účely, a doporučuje k interpretaci takových grafů přistupovat obezřetně. Článek zakončuje diskuzí o povaze vztahu mezi množstvím protilátek a mírou ochrany proti infekci a nabádá k hlubšímu promýšlení podobných zjednodušení.</p>2025-06-01T00:00:00+00:00Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatika