K možnosti využití programování při žákovském řešení vybraných matematických úloh MO
Abstrakt
Článek se zabývá možností využití programování při řešení vybraných úloh Matematické olympiády (MO) žáky základních a středních škol. Představuje přístup systematického experimentování a prohledávání jako nástroj, který může usnadnit řešení úloh, jež by jinak byly pro žáky obtížné nebo prakticky neřešitelné běžnými matematickými postupy. Text poskytuje sedm konkrétních příkladů úloh MO, u nichž je řešení dosaženo pomocí jednoduchých algoritmů v jazyce Python. Příspěvek neklade důraz na optimalizaci kódu, nýbrž na jeho srozumitelnost pro čtenáře se základními zkušenostmi s programováním. Důraz je kladen na propojení matematiky a informatiky, rozvoj digitálních kompetencí a mezipředmětových vztahů. Článek ukazuje, že i základní znalosti programování mohou rozšířit možnosti žáků při řešení netriviálních matematických úloh a podporuje myšlenku začlenění programovacích přístupů do výuky matematiky.
Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
Copyright (c) 2025 Matematika–Fyzika–Informatika

Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution 4.0 .
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:
- Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
- Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.

Obsah časopisu podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko