About test problems with ambiguous solutions
Abstract
The article deals with test problems with ambiguous solutions and their appropriate and inappropriate use. The authors present several specific tasks and discuss different possible solutions. The main emphasis is on the problem of completing sequences of numbers and the notion of Kolmogorov complexity is introduced as a criterion for evaluating the difficulty of these problems. Ambiguous problems are common in cryptographic games and recreational mathematics, where they promote logical thinking and creativity. In a school setting, teachers should be prepared to accept a variety of correct solutions as long as they are logically justified. The paper emphasises the importance of clear and understandable expression in mathematics and highlights the risks associated with ambiguous problems in tests where clearly defined correct solutions are crucial.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 MATHEMATICS–PHYSICS–INFORMATICS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:
- Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
- Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
Obsah časopisu podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko