Síly působící na matematické kyvadlo na 7 + 1 způsob
Abstrakt
V článku je prezentován alternativní způsob, jak zobrazit síly působící na závaží matematického kyvadla. Důvodem je fakt, že české středoškolské učebnice fyziky téma matematického kyvadla zpracovávají, ale zároveň jsou v jeho silových diagramech zobrazovány různé síly různým způsobem. Jako metoda sběru dat byla použita analýza tištěných učebnic a dalších textů obdobného charakteru, které jsou v České republice využívány. Z metodologického hlediska byl použit kvalitativní přístup a metodou sběru dat je analýza učebnic. Během ní bylo identifikováno několik typů diagramů. V žádném z nich se ovšem neobjevuje výsledná síla působící na závaží kyvadla v obecné poloze. Čtenářům je nabídnut alternativní způsob, jak zobrazit působící síly: Pokud známe vlastnosti pohybu závaží, můžeme určit výsledné zrychlení a tím také směr výsledné síly. Tu je potom vhodné rozložit do složek, z nichž tečná složka je rozhodující pro popis pohybu kyvadla při malých výchylkách.Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:
- Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
- Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
Obsah časopisu podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko