Realizace konstruktivistického přístupu ve výuce fyziky prostřednictvím úloh zadaných formou diskuze
Abstrakt
Článek pojednává o vyučovací metodě založené na úlohách, jež jsou žákům předkládány ve formě diskuse (v zahraničí nazývané concept cartoons). V českých školách není tato metoda příliš známá, ale její potenciál je velký, neboť umožňuje prakticky realizovat principy konstruktivismu v běžné třídě. Děti se pomocí úloh ve formě diskuse učí klást výzkumné otázky, formulovat hypotézy, navrhovat vysvětlení a zdůvodňovat svoji argumentaci. Úlohy tak pomáhají rozvíjet kritické myšlení žáků. Úlohy také mohou být vhodným východiskem pro experimentování žáků a jejich další bádání.
V příspěvku jsou prezentovány dva soubory úloh zadaných formou diskuse pro témata Pohybové zákony a Gravitace, které jsou určeny zejména pro žáky základních škol (věk 13 až 15 let), ale jsou dobře využitelné i pro starší žáky. Je zde uvedeno několik ukázek úloh s komentářem a popsáno, jak lze s úlohami pracovat ve výuce.
Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:
- Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
- Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
Obsah časopisu podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko