Implementation of the constructivist approach to physics teaching through tasks in the form of a discussion
Abstract
The article focuses on tasks in the form of a discussion (abroad called „concept cartoons“). At Czech schools this type of tasks isn´t overly known but their potential is large, mainly in respect to the possibility to apply constructivist principles in the classroom. Concept cartoons provide a stimulus for discussion and argument, challenge and develope the learners’ ideas, promote thinking and reasoning, help learners to ask their own questions, provide starting points for scientific investigation and enquiry etc. This approach is defended by numerous researchers as challenging of critical thinking and developing of conceptual thinking.
In the contribution two sets of tasks in the form of concept cartoons are presented, the first one on topic „Motion and force“, the other one on topic „Gravity“. The tasks are designed for learnerss at the age of 13 to 15 (i.e. the pupils of lower secondary schools) but it is possible to use for older pupils too. Some examples of concept cartoons from the sets are included in the article and some possibilities of the using of tasks for teaching are described.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:
- Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
- Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
Obsah časopisu podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko