Paths as a Path to Combinatorics
Abstract
The paper introduces several tasks from a currently developed teaching resource focused on high-school combinatorics. The prepared material uses tasks to build up combinatorics. Such challenges come before theory is explained and phenomena are given their names. In this paper we present tasks that revolve around counting paths in between cities. We use these tasks to demonstrate both basic combinatorial principles (rule of sum, rule of product) and the more advanced ones (e.g. relations in the Pascal triangle). The paper shows the variety this path "environment" offers and presents different strategies for solving such problems. These can be used in class both at secondary and elementary level of education.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:
- Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
- Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
Obsah časopisu podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko