Languages and representations in the mathematics teaching
Abstract
Kvasz's book Patterns of Change – Linguistic Innovation in the Development of Classical Mathematics is a contribution to the history and philosophy of mathematics. My paper deals with some didactical problems connected with Kvasz's conception. I compare Kvasz´s approaches with conceptions of J. Bruner and K. R. Popper.
Both iconic and symbolic languages are very important as an integral part of mathematics and mathematics education. I demonstrate how different languages influence methods of problem solving and understanding mathematics.
Kvasz shows the importance of the history of art and philosophy in the development of mathematics. I emphasize these aspects in mathematics education. Geometry should be regarded as a body of knowledge that has its origin in the study of physical space and physical objects, but it also concerns abstractions derived from this study.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autoři, kteří publikují v tomto časopise, souhlasí s následujícími body:
- Autoři si ponechávají copyright a garantují časopisu právo prvního publikování, přitom je práce zároveň licencována pod Creative Commons Attribution licencí, která umožňuje ostatním sdílet tuto práci s tím, že přiznají jejího autora a první publikování v tomto časopisu.
- Autoři mohou vstupovat do dalších samostatných smluvních dohod pro neexkluzivní šíření práce ve verzi, ve které byla publikována v časopise (například publikovat ji v knize), avšak s tím, že přiznají její první publikování v tomto časopisu.
Obsah časopisu podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora 3.0 Česko